månadsarkiv: juni 2014

Västlänken blir pricken över i

I morse tog jag regionaltåg från Göteborgs central till Trollhättan. Vilken oerhörd förbättring som denna sträcka har genomgått de senaste åren! Tack vare att det nu är dubbelspår hela vägen tar resan bara 38 minuter att jämföra med tidigare 51 minuter. Dessutom har det tillkommit stationer i Gamlestaden, Bohus, och Södra Lödöse utöver det tidigare enda stoppet i Älvängen. På alla dessa stationer klev det av och på 10-20 personer trots att den värsta morgonrusningen var över (8:00 tåget från Gbg) och trots att studenterna på Högskolan i Trollhättan/Vänersborg har sommarledigt.

Det som saknas men som är på gång är möjligheten att ta pendeltåget till flera stationer även i Göteborg. När Västlänken med sina 3 stationer vid Göteborgs central, Haga och Korsvägen äntligen blir färdig kommer succén för tågpendlingen mellan Göteborg och kringliggande orter bli fullständig. För många personer som idag väljer bort tåget eftersom det endast stannar vid centralen kommer Västlänken att bli det som får vågskålen att tippa över.

Fördel cykeln

 

IMAG0839

Att man i centrala Göteborg ofta kan gå lika snabbt som spårvagnarna slingrar sig fram är bekant för de flesta. En nyhet för mig är att det ofta även går lika snabbt att cykla som att köra bil. Till och med på väg in till Göteborg från Mölnlycke händer det att bilköerna på R40 rullar på i samma takt som jag trampar fram på g:a Boråsvägens cykelbana. Nu är väl detta ett tecken på att antalet bilar på vägarna har ökat, snarare än att jag cyklar snabbare än tidigare. Ser man resan mest som en transportsträcka är elcykeln ett givet alternativ till bilen. Inga köer, frisk luft och en frihetskänsla. Vill man dessutom passa på att få daglig motion är en vanlig muskeldriven cykel det givna alternativet.