månadsarkiv: februari 2014

Cykeln rullar igen

Så här några dagar in på februari, med 4 plusgrader och uppehållsväder fanns det inte längre några ursäkter. Cykeln plockades fram ur vinterförvaringen och rullade åter på Mölnlyckes gator. Med allt grus som nu ligger på gatorna gäller det dock att vara försiktig. Kanske kan det även bli en rekordtidig cykelpremiär till jobbet de närmaste dagarna?

Vinterväglag

Cykeln står för tillfället på vinterförvaring. De senaste dagarna hade det varit fullt möjligt att cykla till jobbet men allt grus på cykelbanorna gör att jag avstår. Istället har jag satsat på tåget. Att åka Boråståget från Mölnlycke till Centralstationen i Göteborg skall enligt tabell ta 15 minuter. Oftast tar det närmare 20 minuter då tåget nästan alltid måste vänta i Almedal. Är det inte mötande tåg så är det någon signal som inte fungerar. Härom morgonen hade en kontaktledning tappat kontakten och när ivriga morgonresenärer beredde sig på att stiga på tåget i Mölnlycke gick istället alla av och vandrade ner till bussterminalen bredvid. Trots dessa bekymmer är tåget det i särklass behagligaste färdmedlet. Det är av någon anledning lättare att koppla av. Lättare att läsa om man vill det och ingen risk för att bli åksjuk. Till skillnad mot när jag åker buss så känner jag igen ett flertal medpassagerare. Kanske är tågresenärer mer vanemänniskor som alltid åker samma tåg morgon som kväll? Eller är det bara ett tecken på att det är betydligt tätare med bussar i busstidtabellen jämfört med tågtidtabellen? Åker man tåg finns det bara 1 tåg att välja på om man skall vara i stan kring kl 8. Bussar går var sjunde minut. Tågresenärer tvingas att vara punktliga. Åtminstone om man åker tåg mellan Göteborg och Borås. Tågresenärer mellan Kungsbacka och Göteborg har betydligt fler tåg att välja på vilket också märks på Centralstationen. Kungsbackaborna kommer springande i sista minuten för att hinna med den pendel som står inne trots att nästa avgång är endast 15 minuter bort. Boråsarna däremot är ute i god tid och väntar tålmodigt på perrongen och skakar lätt förundrat på huvudet åt de stressade Kungsbackabor som far förbi. Inte sällan avgår Kungsbacka- och Boråspendeln från samma perrong. Kungsbackapendeln har då avgång 5 minuter innan Boråspendel och står då längre ut på perrongen. Det brukar bli lite av ett skådespel när de halländska gästarbetarna först springer fram till Boråståget och förgäves trycker på knappen för att öppna dörrarna innan de inser sitt misstag och fortsätter längre bort på perrongen mot den väntande Kungsbackapendeln. Inte sällan leder den aldrig sinande strömmen av resenärer till att tåget blir 3-4 minuter försenat innan personalen till sist lyckas stänga alla dörrar och rulla iväg.

Efter 1 år av trängselskatt har jag bara bidragit med 18 kronor. Det räcker inte långt. Jag skall göra mitt bästa för att öka den summan under detta år.