månadsarkiv: december 2013

Snart 1 år av trängselskatt

Så har snart ett år av trängselskatt passerat. Debatten kring själva trängselskatten har bleknat bort, dock görs det försök vid enstaka tillfällen med artiklar i främst kvällstidningarna som beskriver hur felaktiga trängselskattebesked har drabbat enskilda personer. Själv hör jag numera ingen på jobbet, släktmiddagar eller liknande som kommenterar trängselskatten. Den har blivit en del av vardagen.

Däremot så fortsätter debatten kring Västlänken dvs den del av det Västsvenska paketet som det hela tiden stormat mest kring. Var och varannan vecka dyker det upp debattinlägg i GP där författaren antingen förklarar varför Västlänken är en felsatsning eller varför ett alternativt förslag är så mycket bättre. Männen bakom dessa debattinlägg, för det är alltid män, är med något undantag i 70-års åldern, oftast ingenjörer, tekniker eller samhällsvetare. Att det är män kanske bara speglar könsfördelningen bland de personer som har insikt i ämnet. Att det är personer som har passerat alla pensioneringsåldrar kanske bara är ett tecken på att de med lång teoretiskt/praktisk erfarenhet från samhällsplanering har en större förmåga att hitta sanningen jämfört med sina alltjämnt yrkesverksamma kollegor. Uppenbart är dock att kritiken mot Västlänken kommer från en liten del av medborgarna. Så liten att några till och med är grannar och råkar bo i Gårda dit de av en händelse vill förlägga Göteborgs centralstation.

Även de som kommenterar debattartiklarna i GP visar sig vid en närmare läsning bestå av en liten skara envisa debattörer. Av de 104 kommentarer som idag finns noterade för det senaste debattinlägget (”Västlänken är onödigt komplicerad och dyr”), så visar sig över 90% vara skrivna av 7 signaturer. Alltså ungefär lika många personer som det finns skribenter bakom de Västlänkenkritiska debattartiklarna. Kommer denna glesa skara fortsätta sitt debatterande även under nästa år?

Nya försök att få igång debatten

Idag görs det ett nytt försök i GP att blåsa liv i den insomnade debatten om det Västsvenska Paketet. Först har vi en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som presenteras i GP med rubriken ”Professor sågar Västlänken i ny rapport”. Tittar man närmare på själva rapporten som VTI har presterat visar den sig inte vara en ny analys av Västlänken utan handla om hur samhället prioriterar mellan olika infrastruktursatsningar och hur lokala och regionala intressen påverkar var statens budgetmedel för infrastruktur tar vägen. VTI har inte gjort någon ny egen analys av Västlänken utan lutar sig mot den av Riksrevisionsverket genomförda samhällsekonomiska utredningen från 2012. Västlänken är med i VTI-rapporten endast som ett exempel. Att det finns färskare samhällsekonomiska beräkningar från Trafikverket nämns inte heller.

Nästa inlägg i debatten spelar på det gamla vanliga ”privatspanartemat”, dvs nya eller nygamla förslag på alternativ till Västlänken som påstås aldrig ha blivit utredda och är mycket bättre än det nuvarande förslaget. Det förslag som nu förs fram är den så kallade Gårdalänken som innebär att man bygger ett helt nytt resecentrum för tåg, buss mm i berget öster om Gårda invid motorvägen. Detta förslag presenterades i GP av arkitekten Gunnar Anjou med i stort sett samma upplägg redan 24 februari i år under rubriken ”Flytta Centralen till Gårda” så det är egentligen inget nytt som framkommer denna gång. Det enda nya är att författarna Lillienberg och Wannheden har räknat på tidsvinster/förluster för Västlänken jämfört med Gårdalänken.

GP tramsar på i gamla fotspår

Ledarredaktionen på GP fortsätter i gamla fotspår eller i detta fall bilspår. Vi kunde igår ta del av Volvos planer för att testa självstyrande bilar. Självstyrande bilar skulle bland annat ge möjlighet till att parkera bilar tätare. Nu dristade sig tydligen kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Anneli Hultén att föra fram detta som en möjlighet till att ha färre parkeringsplatser i centrala Göteborg. BILFIENTLIGT ropar genast ledarredaktionen på stadens största tidning. Tidningens något märkliga inställning att centrala staden framförallt skall vara en parkeringsplats för bilar upphör aldrig att förvåna. Med fler bilar i varje parkeringsgarage blir det givetvis möjligt att ta bort gatuparkeringar, vilket i sin tur skulle underlätta för att få till säkrare cykel- och gångvägar. Men utsikten bakom vindrutan är begränsad så man skall kanske inte vara alltför förvånad över GP’s inställning.

I morse blev jag vittne till en trafikolycka. En cyklist är på väg nerför Eklandagatan, på cykelbanan givetvis, i riktning mot Korsvägen. En bilförare som skall göra en högersväng in till Carlanderska och därmed korsar cykelbanan, uppmärksammar inte cyklisten. Kollisionen är ett faktum.  Ett förslag för att minska risken för denna typ av olycka skulle vara att utforma infarten så att bilföraren måste korsa cykelbanan i 90 graders vinkel. Som det är nu sneddar bilföraren över cykelbanan och har då mycket svårt att se bakåt höger i ca 130 graders vinkel om det kommer en cykel. T ex genom extra höga kantstenar på bägge sidor av infarten. Det kommer att ta några sekunder extra för bilföraren att korsa cykelbanan eftersom farten måste sänkas och bilen manövreras in i rätt vinkel för att passera mitt emellan de höga kantstenarna så GP skulle säkert anse att detta är BILFIENTLIGT.

På hjul på väg mot jul

cykelbana

För första gången någonsin har jag idag cyklat till arbetet i december månad. När jag insåg att kalendern hade fel var det inga konstigheter att trampa iväg. Termometern visade 5 plusgrader och cykelbanan låg nästan öde. Trots lite motvind njöt jag av den friska luften och framförallt njöt jag av att rulla fram på den sedan i somras nybyggda cykelbanan från Mölnlycke till Göteborg. Utan den hade jag inte cyklat, oavsett temperatur. Det hade varit för farligt med tanke på stressade morgonbilister, mörker och den smala vägrenen. Att det är relativt tomt på cykelbanorna så här års är inte bara en fördel för de cyklister som är kvar i sadeln. Det kan även vara en nackdel då övriga trafikanter kanske inte alltid förväntar sig att stöta på en cyklist. Detta kan vara anledningen till morgonens lilla incident, en bilförare som först i sista sekunden uppmärksammar att jag redan är mitt ute i gatan när han når fram till cykelöverfarten. Själv har jag från början utgått ifrån att bilen inte kommer att stanna och har full kontroll på läget medan min medtrafikant tvingas stampa på bromsen. Dubbdäck är inte bra på ren asfalt. Trots relativt låg fart glider bilen ett par meter innan det blir stopp och jag kan cykla vidare. Längre in i stan fortgår ombyggnaden av slussen, öster om Ullevi och hela cykelbanan är för tillfället avspärrad av en krånglande grävmaskin och jag tvingas bära cykel uppför en trappa för att komma vidare. Jag har medvetet tagit det lugnt idag och kommer fram till kontoret efter 43 minuter, knappt svettig. Enligt prognosen skall vinden vrida mot väster och jag hoppas på medvind på tillbakavägen.