månadsarkiv: september 2013

Trainspotting, planespotting och nu truckspotting?

Människor har olika intressen. En del finner ett nöje i att räkna och anteckna passerande tåg eller landande flygplan. Ett embryo till en ny (?) sport verkar ha sett dagens ljus i Göteborg, nämligen Truckspotting. Under den senaste veckan har den i GP synliga debatten kring Västsvenska paketet handlat om hur många lastbilar som kommer att passera in och ut från de arbetstunnlar som Trafikverket planerar utnyttja vid byggandet av pendeltågstunneln Västlänken.

dumper

Lastar 10 eller 20 ton? Enligt Volvo tar den här 13 ton

Med olika antaganden som grund, vars kvalité kan ifrågasättas, har teorier om att Trafikverket inte kan räkna lastbilar, alternativt försöker dölja något, lanserats. Trafikverket räknar med att ca 15 lastbilar kommer att transportera bort tunnelmassor från en av arbetstunnlarna medan en insändare hävdar att det då kommer att ta över 20 år att utföra detta arbete. Något som givetvis låter orimligt med tanke på att Trafikverket planerar att bli klara på 9 år. Slutsatsen måste därmed bli att Trafikverket försöker förminska och dölja den verkliga omfattningen på byggtrafiken. Eller? Nja inte riktigt. Trafikverkets svar visar att volymen tunnelmassor som skall hanteras är ca hälften av vad insändaren hade kommit fram till. Insändarskribenten svarar då genom att i sitt nästa inlägg raskt halvera den antagna mängden tunnelmassor som varje lastbil kan transportera från 20 till 10 ton. Vad som är sant och riktigt här kan jag inte bedöma men troligen lär denna debatt fortsätta ett tag till.

Bättre och bättre dag för dag…

Hålet i gatan vid Gullbergsbrogatan är igenfyllt och förvånansvärt snyggt asfalterat, presenningen vid Ullevi lyser med sin frånvaro (se tidigare inlägg) och konditionen blir bara bättre och bättre. Jag har nu cyklat 11 ggr till jobbet efter semesterns slut. Vid fyra tillfällen har jag tagit bussen till jobbet och sprungit hem. Det är uppenbart att det inköpta månadskortet inte har betalat sig men samtidigt kan man inte i förväg veta hur vädret kommer att vara. Jag chansar på att hösten bjuder på fortsatt bra cykel och löparväder och köper inget nytt månadskort.

För övrigt fortsätter debatten kring Trängselskatten och det Västsvenska paketet som förut. Dvs olika före detta någonting lanserar egna bättre/effektivare/billigare förslag än den beslutade pendeltågstunneln (Västlänken) eller kritiserar de utredningar som ligger till grund för Västlänken. Även om jag inte har läst alla utredningar som Trafikverket och tidigare Banverket har genomfört under de senaste ca 10 åren som planeringen för Västlänken har pågått så är min uppfattning att de flesta förslag som nu dyker upp redan har varit uppe och förkastats i tidigare skede. Har de inte redan förkastats är det beroende på att de är så orealistiska att ingen har kommit på tanken att utreda dem eller att de inte uppfyller de mål som man vill uppnå.

Jag har ju redan tidigare förutspått att debatten kommer att gå på sparlåga de närmaste 8-10 månaderna för att sedan ta fart igen inför folkomröstningen om trängselskatten. De senaste försöken att väcka liv i debatten har inte lyckats ändra på den bilden.

 

 

Åter i sadeln

Idag tog jag åter cykeln till jobbet. Det vackra sensommarvädret med klar himmel på natten innebär också att temperaturen på morgonen har letat sig under 10 graders strecket. Dimman låg tät och fuktig längs med Rådasjön men försvann vid Kallebäcksbacken. Undrar om den nya cykelbanan leder till fler cyklister? Idag mötte jag 4 cyklister på den nya sträckan. Kanske är det flest cykelpendlare från Mölnlycke till Göteborg på morgonen? Jag var framme vid kontoret efter knappt 35 minuter, att jämföra med gårdagens busstur som tog 55 minuter.

På hemresan var temperaturen kring 20-grader och inte ens den dryga Kallebäcksbacken kändes jobbig. Efter 41 minuters trampande parkerade jag cykeln utanför hemmet.

Inga incidenter på cykelbanorna idag. Fortfarande ett antal eländigt placerade koner på cykelbanan vid Ullevi där man bygger om i Mölndalsån. Dessa har nu även fått sällskap av ytterligare koner vid Stampen/Gullbergsbrogatan där man nu har grävt hål i marken och fyllt på med sand. Denna puckelpist gör nu att flertalet cyklister på väg söderut väljer att köra på gatan istället. För cyklister på väg norrut finns dock inte denna möjlighet eftersom gatan är enkelriktad. Avspärrningen tar dock upp hela cykelbanan och därmed tvingas alla köra mot trafikriktningen!

IMAG0833

Avspärrningen tar upp hela cykelbanan och cyklisterna tvingas ut i gatan mot enkelriktat!

Positivt är att man längs med Ullevi har tagit bort den presenning som tidigare fanns uppsatt på staketet längs med cykelbanan. Den var en trafikfara som helt tog bort sikten vid korsningen av Levgrensvägen. Tyvärr så var anledningen till att presenningen togs ner antagligen inte att man insåg trafikfaran utan att man inte behövde den som insynsskydd längre då allt skräpigt byggmaterial som fanns på insidan av staketet nu är borttaget. Vilket innebär att presenningen nog dyker upp igen när man vill att det skall se snyggt ut.

IMAG0835

Just nu är presenningen borta och bilen från höger syns bra. Hur länge dröjer det innan presenningen dyker upp igen?

Rör inte min skola

Sedan riksinternatskolan Lundsberg stängdes av Skolinspektionen har före detta elever skyndat till försvar av sin skola. I flera fall känns det som att det man försvarar är egentligen inte skolan utan det egna ryktet. Det som tidigare var något att visa upp i sitt CV är numera något som snarare ses som en belastning. Att vara före detta nöjd elev på Lundsberg innebär numera misstankar om att personen har deltagit i mobbning och ”kamratuppfostran”.

Trögt i trafiken

Efter att ha cyklat till jobbet de senaste veckorna har jag blivit bortskämd. Inga köer och numera egen cykelbana nästan hela vägen. Detta insåg jag när jag idag tog bussen till jobbet. Måndag morgon, busshållplatsen i Mölnlycke tillfälligt avstängd pga av vägarbete, dock inget regn när jag promenerade till bussterminalen, tät trafik på R40 mot Göteborg. I höjd med Delsjömotet  var det rejält tjockt med personbilar. Bussen kunde dock glida förbi i busskörfältet. Avfarten vid Örgryte är också den packad med bilar. När vi till sist rullar mot Korsvägen stannar bussen vid Liseberg och föraren meddelar att han inte kommer att stanna vid Korsvägen. Jag erinrar mig svagt att jag hörde något på radion tidigare på morgonen om ett vägbygge. Bussen krånglar sig förbi öster om Heden och når till slut Nordstan. Efter ytterligare en promenad och sammanlagt 55 minuter kommer jag så äntligen fram till kontoret. Inser att det har tagit 20 minuter längre med bussen än vad det brukar göra när jag cyklar. Någon minskad trafik pga trängselskatten gick inte att skönja denna morgon. Väderprognosen för resten av veckan lovar sommarväder. Då blir det cykel igen.